PAGES

Sunday, January 13, 2013

rencah hidup kita~

assalamualaikum...



tentang hidup...

Hidup ini adalah persoalan tentang sejauh mana keadilan kita terhadap diri sendiri dan juga insan disekeliling.

Manusia telah dibekalkan otak bersama akal untuk berfikir sebelum membuat tindakan dan meluahkan perkataan.

Lidah manusia lebih tajam dari mata pisau andai syaitan yang menguasai lidah.Ungkapan bisa yang mampu menusuk hingga ke tulang hitam memusnahkan segalanya.

Allah tetapkan fitrah,qada dan qadar untuk setiap hambaNya.Allah kurniakan nikmat keselesaan,kebahagiaan,kekayaan dan lebih bermakna apabila Allah kurniakan keimanan yang cukup sebagai benteng nafsu yang membinasakan diri.

Perjalanan hidup ini memang penuh liku.Ibarat roda yang berpusing.Kita senang di atas,kita susah di bawah.Allah Maha Adil lagi Maha Penyayang.

Setiap kesusahan dan kesengsaraan bukanlah sia-sia.Semuanya digantikan dengan nikmat yang tersembunyi tanpa bisa kita lihat dengan mata kasar.Tak pernah sesekali Allah menguji hambaNya dengan sesuatu dugaan di luar kemampuan diri.

Allah lebih mengetahui segala-galanya.Apa yang telah Allah atur,apa yang telah Allah rencanakan,semuanya ada hikmahnya.Apa yang penting,kita jangan terlalu takut untuk berhadapan dengan hidup,percaya pada ketentuan yang sudah tertulis untuk kita,redha dan terima dengan ikhlas...

No comments:

Post a Comment