PAGES

Friday, February 25, 2011

resepi untuk mendapatkan extra DOSA..


salam u all..
resepi nak mendapatkan extra DOSA???pelik nye bunyi..tak payah intro panjang2 la..jom baca..

Cukup sempurnakah kita nak mengkritik dan mengutuk orang lain???
Manusia ni memang tak pernah lari dari buat kesilapan..mudah lupa,lalai dan alpa..
Sekarang cuba baca situasi2 dibawah ni..kemudian fikir2kan lah yer ..
Situasi 1: bila kita nampak orang berisi yang pakai baju ketat lalu depan kita,mula la nak kata macam ni “dah la gemuk,pakai baju ketat2 pulak tu.tak malu langsung!...”
-hm..padahalnya kita ni memangla tak pakai baju ketat, bertudung,tapi............ ber t-shirt jugak.tangan pendek...seluar jeans jugak...adeh..perfect ke kita kalau setakat bertudung?..pastu nak kutuk2 orang lain plak..free2 je dosa orang yg pakai baju ketat tu dapat kat kita sebab kita kutuk dia..
Apa salahnya kalau orang tu kita kenal,kita tegur dia dengan cara baik(kena ambil risiko la yer..hehe..)..kalau kita tak mampu tegur dia,azamkan dalam hati,yang kita jangan buat macam dia buat..tak perlu nak kutuk2..menambahkan dosa je..

Situasi 2 : “tengok la couple tu..yang pakwe dia hensem giler..makwe lak tak lawa langsung..macam mana la pakwe dia tu boleh suke kat dia..ni kes pompuan tu main asap2 kat dia la tu......”

Kita suka2 kata kat orang macam tu.biar la pakwe dia hensem tapi dia tak lawa pon..dah jodoh diorang..dah rezeki perempuan tu dapat pakwe hensem.nape,jeles ke orang dapat pakwe hensem???redha je la yang pakwe kita tu tak sehensem mana..hm..lagi satu... dah la mengata orang,siap buat fitnah lagi..yela,benda tu betul ke tak tahu nak kata jerrr...adoyai,...
Ni lah lumrah manusia.suke mengutuk,mengumpat dan memfitnah..same2 la kita ubah sifat yang suka kutuk orang ni yer..bukan per,berdosa kot!then kita dapat lagi dosa extra yang sama dengan orang yang kita kutuk tu..ish3..kalau kita terlepas terkutuk orang,cepat2 la istighfar banyak2 yer..ala,macam fyda selalu buat la..opsssss..terkantoi pulak..<pengakuan jujur>hehe..


kesimpulannya,kita tak sempurna mana pun and tak layak nak kutuk2 orang lain..sebab..kita sendiri ade kelemahan kan?


kita jangan ingat diri kita ni dah cukup baik untuk mengumpat and kutuk2 orang..ape perasaan kita kalau kita ditempat orang yg kita kutuk tu???fikir2kan and selamat beramal..hee~~

p/s: situasi2 ini di atas tidak ada kena mengena dengan yang sihat atau yang sedang koma.ianya hanyalah sekadar ]contoh semata2...sekian terima kasih...


thanks 4 reading dis :)

No comments:

Post a Comment